Verleidelijk menselijke software

Anne helpt mensen,
staat dag en nacht klaar,
begrijpt wat je zegt,
doet wat je zegt,
en heeft engelengeduld.

Anne4Care

Bel ons: +31 (0)575 787424

Wat kan Anne doen?

Met de inzet van Anne kunnen mensen met beperkingen door ziekte of ouderdom zo lang mogelijk zelfstandig thuis blijven wonen. Zorgverleners in thuiszorg en zorginstellingen neemt zij routinematige werkzaamheden uit handen, zodat zij meer tijd hebben voor zorg en aandacht.

Anne kan vele talen spreken en begrijpen. Momenteel wordt ze ingezet in het Nederlands, Engels, Duits en Vlaams. Vanaf 2018 ook in het Frans en Italiaans.

Anne wordt ingezet om:

  • mensen die vergeetachtig zijn en/of beginnen te dementeren bij de les te houden en hun eigenwaarde te laten behouden;
  • eenzaamheid en depressies helpen te bestrijden;
  • ondervoeding en uitdroging tegen te gaan;
  • mantelzorgers te ontlasten;
  • therapietrouw medicatie te realiseren;
  • bij (val)incidenten sneller te kunnen ingrijpen, zodat de gevolgen beperkt kunnen worden.

Hoe doet ze dat?

Anne biedt dagstructuur, nieuws en herinnert
Ze vertelt de dagagenda, het nieuws, het weer en herinnert gedurende de dag aan afspraken en activiteiten.

Anne maakt verbinding
Anne maakt (beeld)bellen heel eenvoudig. Zeg Anne wie je wilt bellen en zij maakt de video- of telefoonverbinding.

Anne zorgt dat medicatie niet wordt vergeten
Ze zegt wanneer het tijd is voor de medicatie, vraagt om een bevestiging van de inname en als zij deze niet ontvangt, alarmeert zij een zorgverlener of mantelzorger.

Optioneel: Anne alarmeert
Als hulp nodig is, volstaat het dit tegen Anne te zeggen en zij zorgt ervoor dat de hulpvraag de juiste mensen meteen bereikt.

Dagstructuur en herinneren

Voor mensen die vergeetachtig worden, in een isolement dreigen te raken en/of depressief zijn, is het bieden van dagstructuur en het voortdurend herinnerd worden heel belangrijk. Het houdt hen bij de les en activeert hen. Ze hoeven zich niet meer te verontschuldigen omdat ze weer iets zijn vergeten en behouden zo hun eigenwaarde.
Ook zo iets ogenschijnlijk simpels als weten welke dag het is vandaag, wat het weer is, wat het belangrijkste nieuws is, wie er jarig is, houdt mensen aangesloten op wat er om hen heen gebeurt; ze doen mee en zijn betrokken. Door hen regelmatig te herinneren om te eten en drinken kunnen ondervoeding en uitdroging worden voorkomen.

Mantelzorgers

Een mantelzorger vult op afstand een agenda met teksten. Anne spreekt de teksten uit op het gewenste moment. Voor mensen voelt dat warmer en persoonlijker dan allerlei briefjes die zijn opgehangen of een geschreven tekst op bijvoorbeeld een tablet. Anne geeft mantelzorgers als het ware een stem en aanwezigheid, op momenten dat zij zelf druk zijn met andere dingen.
Zo wordt het voor mantelzorgers veel gemakkelijker om betrokken te zijn bij de zorg.

De Praktijk

Een mantelzorger van een meneer die zich vaak ’s morgens niet aankleedde en voordat Anne in zijn leven kwam regelmatig in ochtendjas open deed voor zijn bezoek, vindt het een uitkomst om Anne een half uur van te voren het bezoek alvast aan te laten kondigen.

Zij verwerkt veel humor in de teksten die zij in de agenda zet, omdat meneer daar erg van houdt. Zijn stemming is daardoor met sprongen vooruit gegaan.

Verbinding door videobellen

Het succes van beeld- of videobellen voor ouderen en mensen die door chronische ziekten niet mobiel zijn, is inmiddels bewezen. Zorgverzekeraars hebben na jaren van praktijkervaringen en onderzoeken, besloten de vergoeding voor zorg op afstand via beeldbellen voor mensen met een zorgindicatie te handhaven.
Zorgverleners en de patiënt kunnen op afstand contact hebben, wat tot besparing in de zorg- en reistijd leidt, en er voor zorgt dat mensen die niet mobiel zijn, zelf niet hoeven te reizen naar bijvoorbeeld een huisarts of ziekenhuis. Maar ook het contact met mantelzorgers, familie, vrienden en lotgenoten is via beeldbellen gemakkelijker en frequenter, zeker als zij op afstand wonen.

Contact is een goed medicijn tegen eenzaamheid en een op de loer liggende depressie.

Medicatie goed innemen

Het niet of verkeerd innemen van medicatie heeft tot gevolg dat de behandeling minder of niet effectief is. Dit kan leiden tot een vermindering van de kwaliteit van leven en minder goede gezondheidsuitkomsten. Hierdoor kunnen bestaande gezondheidsproblemen verergeren of nieuwe problemen ontstaan. Dit leidt tot (aanzienlijk) stijgende kosten in de gezondheidszorg.
Anne vertelt dat een bepaald medicijn moet worden ingenomen (eventueel met een beschrijving: ‘de gele pil’). Dit komt ook in beeld. Vervolgens moeten mensen bevestigen dat zij het ook daadwerkelijk hebben ingenomen, door het Anne te zeggen of door op het scherm te toetsen. Doen ze dat niet, dan worden (mantel)zorgverleners gealarmeerd.

Daarbij geeft Anne duidelijke mondelinge instructies bij het zelf toedienen van medicatie die niet oraal wordt ingenomen. Bijvoorbeeld insuline of pufjes (pufjes worden vaak fout genomen). Anne coacht de mensen als het ware bij iedere zelftoediening.
Zo wordt medicatie niet meer vergeten of verkeerd toegediend.

Alarmering

Als mensen acuut hulp nodig hebben omdat ze zich niet goed voelen worden of als ze zijn gevallen, kunnen ze ‘Anne, roep hulp’ zeggen en Anne zal de aangewezen hulpverleners een alarmbericht sturen. Anne blijft rustig en vertelt degene die alarmeert, dat ze hulp heeft ingeroepen. Middels de beeldbelfunctie van Anne kan gedurende het wachten tot de hulp is gearriveerd, contact worden gezocht met de persoon die heeft gealarmeerd.
Het voordeel van Anne ten opzichte van de meest gebruikte vorm van alarmering – personenalarmering via de rode drukknop die mensen om hun hals of pols dragen – is dat mensen geen ‘loos alarm’ maken doordat de knop per ongeluk wordt geactiveerd.


Mensen vinden het dragen van een personenalarmering niet altijd prettig (stigmatiserend) en vergeten soms de personenalarmering op hun lichaam te dragen.